KONSERVAATTORI VARMISTAA PIIRUSTUKSEN SÄILYMISEN
 
Konservaattori Paula Alavuo korjasi joukkorahoituksella yhdeksän piirustusta Arkkitehtuurimuseon kevään näyttelyyn. Suur-Merijoen kartano teki häneen vaikutuksen, mutta työpöydällä kaikki piirustukset ovat samanarvoisia. Olipa kyseessä kopio tai arkiston helmi, konservaattorin tehtävä on pysäyttää piirustuksen vaurioituminen. Haastattelussa Paula kertoo konservoinnista tarkemmin.
 


Kiitos tärkeästä työstäsi Gesellius, Lindgren, Saarinen -arkkitehtitoimiston piirustusten osalta!
 
Miten kuvaisit työtäsi konservaattorina?
Konservaattorina suhtaudun kaikkiin museon piirustuksiin työpöydälläni samanarvoisina. Olipa kyseessä kopio tai tällainen arkiston helmi, tehtäväni on pysäyttää työn lisävaurioituminen konservointitoimenpiteillä ja saattaa se arkistossa asianmukaisiin säilytysoloihin. Korjauksessa käytän museolaatuisia materiaaleja.
 
Kuinka monta Gesellius, Lindgren, Saarinen -arkkitehtitoimiston piirustusta konservoit tämän näyttelyn yhteydessä?
Tällä kertaa valittiin 9+1 työtä. Yhden piirustuksen konservoimme paperikonservaattori Päivi Ukkosen kanssa yhdessä, koska arvioimme, ettei yksi käsipari riittäisi hauraan työn siirtelyssä konservoinnin aikana.
 
Millaisia toimenpiteitä teit piirustuksille?
Konservointitapahtuman alussa työ dokumentoidaan ja sen vauriot kartoitetaan. Kuivapuhdistus tehdään yleensä kaikille töille. Vanhojen repeämien esteettisesti kärsineet tai teipillä tehdyt paikkaukset poistetaan. Edellisen näyttelyn jäljiltä taustapuolelle jääneet henkselit irrotetaan. Monet töistä kaipaavat suoristusta. Aiemmat taitokset pyritään suoristamaan tai ainakin loiventamaan niitä.
 
Erosivatko piirustukset tässä toisistaan?
Kyllä. Osassa piirustuksia oli jo aiemmin paikattuja repeämiä taustapuolella sekä vanhan teippiliiman kellastamia jälkiä. Yhden piirustuksen puuttuva kulma oli täydennetty. Monen piirustuksen pinta oli nuhraantunut ja tahrainen.
 
Mikä oli vaativin piirustuksista?
Päivi Ukkosen kanssa yhteisesti konservoimamme interiööripiirustus erittäin hauraalle ja voimakkaasti tummuneelle paperille.
 
Miten kauan yhden piirustuksen konservoiminen kestää?
Dokumentointi ja kuivapuhdistus ovat sieltä nopeammasta päästä. Toki riippuu paljon siitä, minkä kokoinen työ on; A5 vai suurempi. Yleensä arkkitehtuuripiirustukset ovat aika kookkaita, ja niiden pinnan puhdistus etenee vanulla pyyhkien. Tämän jälkeen puhdistus jatkuu yleensä varovasti pyyhekumilla tai erityisellä sienellä hangaten. Eniten aikaa menee vanhojen teippien irrottamiseen. Etenkin kuultopaperien pinnasta niitä on lähes mahdoton irrottaa ilman, että ohut paperi venyy tai repeää.
 
Tuliko vastaan yllätyksiä?
Eipä voi sanoa. Näissä töissä oli aika tyypillisiä rullaus- taitos- ja tahravaurioita repeämien lisäksi.
 
Millaisia huomiota teit työn aikana piirustuksista?
Suur-Merijoki teki minuun vaikutuksen. Etenkin sen interiööri on ollut vallan upea.
 
 
TULE TAPAAMAAN KONSERVAATTOREITA!
 
Keskiviikko 17.4. kello 18.30, Arkkitehtuurimuseo
Kurkistus kulisseihin: konservaattorin työ
Suur-Merijoen piirustusten konservoinnista vastanneet Päivi Ukkonen ja Paula Alavuo kertovat konservaattorin työstä