MUSEOKAUPPAUUDISTUS INNOSTI MUOTOILEMAAN KÄVIJÄKOKEMUKSEN UUDELLEEN 
 
Arkkitehtuurimuseossa avataan toukokuussa uusi museokauppa, jonka valikoimassa on arkkitehtuuriin liittyviä tuotteita kirjoista pienesineisiin ja leluihin. Asiakaskokemuksen uudelleen pohtiminen yhdessä sisustusarkkitehti Katriina Lankisen kanssa johti koko alakerran asiakaspalvelun uudistamiseen.



Lee Marablen tekstiilit lainaavat inspiraatiota arkkitehtuurin koristeaiheista Helsingissä.
Kuva: Salla Bedard

 
- Meidän tehtävämme on miettiä, miten parhaiten välitämme kävijälle tunteen siitä, että hän on tervetullut. Se on ensiarvoisen tärkeää. Vasta sen jälkeen tulevat palvelut näyttelyistä kirjastoon, arkistoon ja museokauppaan, kertoo yhteistyöpäällikkö Arja-Liisa Kaasinen.
 
- Kävijän kokemus museosta syntyy monesta eri tekijästä. Itse rakastan päättää museokierroksen vierailulla museokauppaan. Parhaimmillaan museokauppa laajentaa kokemusta, innostaa tutkimaan ja muistelemaan museokäyntiä vielä myöhemmin.
 
- Jokainen museo on erityinen kokonaisuus, jatkaa Arkkitehtuurimuseon AD Salla Bedard.
 
- Tavoitteena on erottua myös museokauppana. Haluamme, että meillä on kiinnostavia arkkitehtuuriin liittyviä tuotteita, joita ei saa muualta: museokokoelmat ovat ehtymätön aarreaitta omien tuotteiden suunnittelussa. Viestimme arvoistamme myös tuotevalikoimalla. Esteettiset ja eettiset tuotteet sopivat museokauppaan. Valikoima elää näyttelyiden ja vuodenaikojen mukaan.
 
Arkkitehtuurikirjallisuus on tuotevalikoiman sydän. Myös aineettomat lahjat ovat keskeisessä osassa uudessa kaupassa. Näyttelyopastuksen, museosynttärit tai opastetun kaupunkikävelyn voi napata mukaan toteutettavaksi perheen tai ystävien kanssa myöhemmin.
 
- Arkkitehtuurimuseon tilat ovat rajalliset, mutta uudelleen järjestelyllä voi mielestäni tehdä pieniä ihmeitä. Museokauppaa uudistaessamme mietimme koko asiakaskokemuksen uudelleen, kertoo Kaasinen.
 
- Työ alakerrassa jatkuu. Tavoitteena on avata koko alakerta kävijälle avoimeksi, maksuttomaksi tilaksi. Seuraavaksi alamme työstää studiota. Studio tulee olemaan uusi tila pienille tapahtumille ja näyttelyille.
 

 
Museoliiton Euro enemmän -hankkeessa museokaupoista rakennetaan uniikkeja kokonaisuuksia. Tavoitteena on herätellä museoita erottumaan ja puhuttelemaan kävijöitä myös tuotevalikoimallaan. Arkkitehtuurimuseo on yksi hankkeen neljästä pilottimuseosta.
 
Lue lisää Euro enemmän -hankkeesta