Garden Futures: Utställningstexter

Arkitekturmuseets och Designmuseets första gemensamma utställning Garden Futures: design som växer delar upp sig på två olika hus. Via utställningstexterna som har samlats på denna sida kan du bekanta dig med de olika temana i utställningen som dyker in i trädgårdarnas värld. Du kan antingen utforska utställningens tematexter före ditt besök, läsa dem på din egen apparat när du rör dig i utställningsutrymmet, eller återkomma till dem på nytt efter museibesöket.

Arkitekturmuseets tematexter

Intro

I många kulturer är trädgården ett paradis och en tillflyktsort, en spegling av identiteter, drömmar och visioner, en värld i miniatyr. Vare sig det är en strikt arrangerad konstnärlig skapelse eller ett naturalistiskt perennparadis: den form som människor ger sina trädgårdar avslöjar alltid deras egna relation till naturen – och ibland även hela kulturer och epokers förhållande till den. 

Utställningen ”Garden Futures: Design som växer” spårar denna relation genom historien och in i framtiden. I små detaljer och stora idéer, i gerillaträdgårdar, på förortsgräsmattor och i konstnärliga projekt utforskar utställningen var dagens trädgårdsideal kommer ifrån och vilka modeller som är på frammarsch. 

För många konstnärer, formgivare och landskapsarkitekter är trädgården mycket mer än en romantisk tillflyktsort – det är en testyta för nya idéer, en plats att föreställa sig och uppnå en bättre framtid. Idag, i en tid präglad av klimatkris, globalisering och osäkerhet kring matförsörjning, har trädgården återigen blivit ett laboratorium för nya sätt att uppnå hållbarhet och social rättvisa, en plats för hopp och löften. 

Trädgården: Ett försöksområde 

Hur går vi till väga för att planera en trädgård, och varför gör vi det? Vad är det som driver oss, vilka ideal följer vi och vad styr våra beslut? I detta rum finns exempel som erbjuder olika svar på dessa frågor. De representerar olika inställningar till trädgårdar och trädgårdsskötsel, men alla har något gemensamt: för individerna och grupperna som presenteras är trädgården ett försöksområde för drömmar och visioner samt en plats för att möta historiska och politiska realiteter, att komma till rätta med livet och omdefiniera förhållandet till omgivningen. Trädgårdar är platser för inlärning – aldrig färdiga, ständigt växande. Trädgårdarna som presenteras här utgör inte miniatyrvärldar eller idyller att fly till; istället är de hoppets prototyper, och varje ny knopp kan vara ett tecken på att världen förändras till det bättre. 

Aktivitetsrum: Koloniträdgård

Detta är ett aktivitetsrummet där du kan ta ett andetag och smälta vad du har upplevt i utställningen. Här kan man röra allt. I Koloniträdgården arrangeras evenemang under utställningens gång. Du kan också boka utrymmet för dina egna gräsrotsnivåevenemang kring trädgårdstemat. Läs mer på finska

Siirtolapuutarha (trädgårdsområde) inom utställningen ger besökarna möjlighet att koppla av och reflektera över sin upplevelse. Besökarna kan utforska storleken på en trädgårdsstuga och se vilka slags trädgårdar Helsingfors trädgårdsentusiaster har skapat. På denna plats kan tankar, kommentarer och idéer inspirerade av utställningen delas med andra besökare genom att publicera dem för alla att läsa. Platsen kommer också att vara värd för evenemang under hela utställningen och kan bokas för gräsrotsaktiviteter.

Det finns cirka 60 koloniträdgårdsföreningar i Finland, med cirka 6000 trädgårdsplottar. Under sommaren, tankar och växter utbyts i de livliga trädgårdsgemenskaperna. Vänner träffas och familjelivet tillbringas under arbetspauser. Gemenskapen inkluderar också djur i stadsmiljön, som njuter av växternas erbjudanden och öppen jord. Stugan är en plats för reträtt och vila, och den kan reflektera ägarens personlighet.

Designmuseets tematexter

Intro

I många kulturer är trädgården ett paradis och en tillflyktsort, en spegling av identiteter, drömmar och visioner, en värld i miniatyr. Vare sig det är en strikt arrangerad konstnärlig skapelse eller ett naturalistiskt perennparadis: den form som människor ger sina trädgårdar avslöjar alltid deras egna relation till naturen – och ibland även hela kulturer och epokers förhållande till den. 

Utställningen Garden Futures: Design som växer spårar denna relation genom historien och in i framtiden. I små detaljer och stora idéer, i gerillaträdgårdar, på förortsgräsmattor och i konstnärliga projekt utforskar utställningen var dagens trädgårdsideal kommer ifrån och vilka modeller som är på frammarsch. 

För många konstnärer, formgivare och landskapsarkitekter är trädgården mycket mer än en romantisk tillflyktsort – det är en testyta för nya idéer, en plats att föreställa sig och uppnå en bättre framtid. Idag, i en tid präglad av klimatkris, globalisering och osäkerhet kring matförsörjning, har trädgården återigen blivit ett laboratorium för nya sätt att uppnå hållbarhet och social rättvisa, en plats för hopp och löften. 

Världen som en trädgård

Huvudsal

Trädgårdar har alltid betraktats som en fristad där man kan skapa en domesticerad version av den vilda naturen. Idag är det dock nödvändigt att fråga sig: vem behöver skydd från vem? Det finns inte en kvadratmeter av planeten som inte har påverkats av mänsklig aktivitet. Frågan som nu engagerar formgivare, planerare och forskare är följande: om vi nu inte kan undvika att påverka, skulle inte vår påverkan kunna göras mindre destruktiv eller till och med omvandlas till något positivt? Vad händer om vi ser på vår miljö som en trädgård, en plats att odla, vårda och ge sin egen handlingskraft? Projekten som visas i detta rum ger liv åt denna idé. De visar att trädgårdsstaketet är föråldrat, åtminstone i metaforisk mening. Tanken på en fristad bara för oss själva ersätts av konceptet med en trädgård som genomsyrar våra städer och samhällen, och erbjuder rättvisa och ekologiska utrymmen för såväl människor som växter och djur. 

Drömmar och ideal  

Varifrån kommer våra trädgårdsideal? Verken och projekten i detta rum erbjuder olika svar på denna fråga. Många exotiska blomrabatter har djupa rötter i kolonialismens historia. Hur drömmen om ett frodigt men lättskött fritidsparadis ser ut bestäms inte bara av trädgårdsmästare, utan också av designers som skapar  färgstarka trädgårdsprodukter.

Paradis  

Genom tiden och i olika kulturer har trädgården alltid varit ett uttryck för relationen mellan naturens och människans värld, vilket exemplen i mediainstallationen illustrerar. I monoteistiska religioner är Edens trädgård en symbol för jordisk – om än ouppnåelig – lycka. Den murade hortus conclusus (på svenska ”inhägnad trädgård”) från medeltiden erbjuder både fysisk säkerhet och andlig avskildhet från vildmarken utanför. Detsamma gäller Mellanösterns välmående oaser som avbildas i mattornas dekorativa mönster. Den japanska trädgården utgör en bro till det okända, medan den franska barockträdgårdens perfekt ansade formbundenhet förstärker idealet om den enväldige härskaren som maktens centrum.     

Vad skapar en trädgård? 

Trädgården som tillflyktsort och paradis, en plats där mänskligheten och naturen lever i perfekt harmoni med varandra: detta narrativ är djupt rotat i många kulturers och epokers berättelse- och bildvärld. Ofta framstår trädgården som en nästan översinnlig värld, en spegling av värderingar och ideal. Ändå definieras den av två ytterst konkreta, fasta inslag. För det första, en inhägnad: om trädgården inte är avskild från sin omgivning räknas den traditionellt sett inte som en trädgård. För det andra, arbete: även om det ofta är skickligt dolt, krävs det hårt arbete för att kuva naturen. För att underlätta arbetet har specialverktyg utvecklats i en process som pågått i hundratals år. Möbler som är enkom designade för trädgårdar avspeglar sociala ideal och dokumenterar hur trädgårdar i den industrialiserade västvärlden utvecklats till privata rum för fritid och rekreation. 

Trädgårdspolitik  

Idyllen är en illusion! Trädgården har alltid varit mindre av en tillflyktsort och mer av ett slagfält än vi kanske trott. Våra trädgårdsideal – som vi trodde var personliga – har länge formats av både politik och kommersiella intressen. Inflytandets exakta ursprung klarnar vid närmare granskning av de föremål som figurerar i trädgårdshistorien. Verken och projekten som visas i detta rum belyser olika sidor av trädgårdspolitiken. Vem äger trädgården och hur integreras den i stadsmiljön – bland annat dessa frågor har man försökt besvara i olika planeringskoncept. I kristider har regeringar kunnat förklara odling av grönsaker en patriotisk plikt, medan missnöjda medborgare ofta hött med spadar för att betona sina krav på inflytande eller föda.

Trädgårdsarbete: Nya redskap 

I hundratals år har trädgårdsredskap förknippats med manuellt arbete. De har använts för att beskära, plantera, gräva, hacka och bevattna. Idag formges trädgårdar och grönområden också med annat än fysiska föremål. Konstnärer och designers experimenterar med olika sätt att använda digitala verktyg för att skapa hälsosammare omgivningar och ta itu med förlusten av biologisk mångfald eller uppkomsten av urbana värmeöar.