Seitsemän nostoa Eliel Saarisen kokoelmasta

Arkkitehtuurimuseo avaa Eliel Saarisen (1873–1950) ainutlaatuisen piirustuskokoelman valtakunnallisessa Finna-palvelussa Museoviikolla. Kokoelma kattaa noin  400  alkuperäispiirustusta  arkkitehdin tuotannosta. Uutiskirjeessä esittelemme arkistonhoitaja Petteri Kummalan kommentein seitsemän piirustusta, jotka avaavat Saarisen tuotannon sisällöllistä, ajallista ja maantieteellistä moniulotteisuutta.

Museoviikon tapahtuma 19.05.2021 kello 15:00–17:00:
Iltapäivä Eliel Saarisen kanssa >

    

Eliel Saarisen piirustus Vakuutusyhtiö Pohjolan toimi-, liike ja asuintalosta, 1901.

Pohjolan talon vaihtoehtoinen julkisivusuunnitelma: ”Pohjolan talon luonnonkivijulkisivujen suorastaan villiintynyt ornamentiikka on suomalaisen jugendin lippulaivaesimerkki, joka tunnetaan myös kansainvälisesti. Siksi vaihtoehtoinen suunnitelma vuodelta 1899 on kiehtova. Sen osittain rapatut ja toteutuneeseen rakennukseen verrattuna hillityn asialliset julkisivut korostavat, miten vahvasti rakennuksen arkkitehtuuri ponnistaa jugendia edeltävästä kertaustyylien perinteestä. Palovakuutusyhtiö Pohjolan toimintaa symboloivat soihtua kantavat karhuveistokset, jotka sijoitettiin toteutuneessa rakennuksessa pääoven päälle, on tässä julkisivuversiossa sijoitettu rakennuksen kulmaan.”

Arkkitehtuuritoimisto Gesellius – Lindgren – Saarinen: Vakuutusyhtiö Pohjolan toimi-, liike ja asuintalo, 1901. Aleksanterinkatu 44 – Mikonkatu 3, Helsinki. Toteuttamaton julkisivuversio vuodelta 1899.
Katso kuva isompana

Eliel Saarisen piirustus Vakuutusyhtiö Pohjolan toimi-, liike ja asuintalosta, 1901.
Gesellius – Lindgren – Saarinen: Asuin- ja liiketalo Eol, 1903.

Eol, johtaja Severin Damsténin ruokasalin sisustus: ”Kokonaistaideteoksen hengessä Saarinen kumppaneineen suunnitteli myös joitain yksittäisiä kerrostaloasuntojen sisustuksia. Severin Damsten oli yksi Gesellius–Lindgren–Saarisen Katajanokalle suunnitteleman Eol-asuinkerrostalon rakennuttajista. Toimisto suunnitteli yksityistilauksena myös hänen huoneistonsa runsasmuotoisen sisustuksen.”

Arkkitehtuuritoimisto Gesellius – Lindgren – Saarinen: Asuin- ja liiketalo Eol, 1903. Luotsikatu 5 – Katajanokankatu 6, Helsinki.
Katso kuva isompana

Gesellius – Lindgren – Saarinen: Asuin- ja liiketalo Eol, 1903.

Hvitträsk: ”Eliel Saarisen harvinainen päiväämätön litografia Hvitträskin suurtuvasta on esimerkki Saarisen laajasta kiinnostuksesta kuvataiteita kohtaan. Opiskeluaikoinaan hän jopa harkitsi vakavasti kuvataiteilijan uraa, mutta päätyi lopulta arkkitehtuuriin. Saarisen suvereeni kuvataiteellinen lahjakkuus paistaa kuitenkin kautta linjan kirkkaana läpi hänen arkkitehtuuripiirustuksistaan. Saarinen on omistanut kyseisen painotyön tuntemattomalle Fru Phyllikselle.”

Arkkitehtuuritoimisto Gesellius – Lindgren – Saarinen: Hvitträsk, asuin- ja ateljeerakennus, 1903. Kirkkonummi, Bobäck. Eliel Saarisen asunnon suurtupa, etsaus.
Katso kuva isompana

Sortavalan KOP:n johtajan asunnon sisustus: ”Tämä viehättävä pieni sisäperspektiivi vuodelta 1905 on esimerkki vähemmän tunnetusta kohteesta Saarisen laajassa tuotannossa. Piirustus lahjoitettiin Arkkitehtuurimuseolle loppuvuodesta 2020, ja se on siten viimeisimpiä täydennyksiä museon Saaris-kokoelmaan. Saarinen suunnitteli kyseisen asunnon veljelleen Hannekselle, joka toimi Sortavalan KOP:n johtajana. Sisustuksen yksityiskohdissa näkyy vielä rikasmuotoisen jugendin vaikutus, joka pian tämän jälkeen alkoi Saarisen töissä taittua kohti pelkistyneempää ilmaisua.”

Arkkitehtuuritoimisto Gesellius – Lindgren – Saarinen / Eliel Saarinen: J. O. Leanderin liike- ja asuintalo, kansallisosakepankki Sortavala, 1905. Karjalankatu 10 – Aleksanterinkatu (myöhemmin Koulukatu) 2, Sortavala.  Eliel Saarisen piirtämä sisäperspektiivi johtaja Leanderin asunnon sisustukseksi vuodelta 1905.
Katso kuva isompana

Eliel Saarisen akvarellimaalaus Viipurin rautatieaseman sisätiloista

Viipurin rautatieasema: ”Viipurin ja Helsingin rautatieasemakilpailut järjestettiin 1904, ja molemmissa Saarisen ehdotus valittiin voittajaksi – Viipurissa hän sai myös toisen palkinnon. Saarisen rautatieasemat toivat vielä melko perifeerisen Suomeen tuulahduksen mannereurooppalaista tunnelmaa. Viipurin odotushallin sisäperspektiivi on tästä paraatiesimerkki. Odotushallin valoa tulvivat kaariholvit, joiden mittakaava oli Suomen oloissa ennen näkemätön, lisäsivät arkiseen matkantekoon urbaania juhlavuutta.”

Arkkitehtuuritoimisto Gesellius – Saarinen / Eliel Saarinen: Viipurin rautatieasema I, kaksi suunnitelmaa 1905 ja rautatieasema II, toteutunut työ, 1908–1913. Rautatienkatu, Viipuri. Eliel Saarisen piirtämä sisäperspektiivi vuodelta 1905. Rakennus tuhoutui lähes kokonaan jatkosodassa, elokuussa 1941. Nykyinen asematalo on tehty entisen keskushallirakennuksen paikalle.
Katso kuva isompana

Eliel Saarisen akvarellimaalaus Viipurin rautatieaseman sisätiloista

Canberran asemakaava, perspektiiviharjoitelma: ”Saarinen voitti toisen palkinnon Australian uuden hallinnollisen keskuksen, Canberran asemakaavakilpailussa 1912. Hän oli kaupunkisuunnittelijana täysin itseoppinut, ja Canberra oli hänen ensimmäinen laajempi asemakaavasuunnitelmansa. Tämä pääosin lyijykynällä ja osin tussilla toteutettu perspektiiviharjoitelma monumentaalisine akselisommitelmineen, tyyliteltyine vesiaiheineen ja kaarevine puistokatuineen lähentelee kaupunkifantasiaa. Canberran kaavasuunnitelma oli tärkeä alkusysäys Saarisen kaavoittajanuralle, joka jatkui hänen elämäntyönsä loppuun asti.”

Arkkitehtuuritoimisto Eliel Saarinen: Canberran asemakaava Australian liittovaltion uutta hallinnollista pääkaupunkia varten, kilpailuehdotus 1912. Kilpailuun saapui 137 ehdotusta, Saarisen ehdotus sai toisen palkinnon. Ehdotuksen kerrotaan valmistuneen kahdessa ja puolessa viikossa.
Katso kuva isompana

Kansainliiton palatsi Geneve, kilpailuehdotus: ”Kansainliiton palatsikilpailun ehdotus vuodelta 1927 on tehty Saarisen jo muutettua perheineen Yhdysvaltoihin. Saarisen ehdotus ei menestynyt kilpailussa, jossa hänen 1920-luvun jylhä monumentaaliarkkitehtuurinsa asettui vertailuun mm. Le Corbusierin modernismin kanssa. Tämä dramaattinen perspektiivipiirustus on huikea taidonnäyte Saarisen väriliiduilla elävöitetystä lyijykynätekniikasta. Saarinen on allekirjoittanut piirustuksen, joten hän ei lähettänyt sitä kilpailuun, vaan toteutti sen ilmeisesti oman työnsä esittelyä varten.”

Eliel Saarinen: Kansainliiton palatsi, Geneve, 1927. Kilpailuehdotus. Ehdotus on tehty Saarisen Amerikan-vuosina. Ehdotuksen mahdollisesta sijoituksesta kilpailussa ei ole tietoa.
Katso kuva isompana